Din poziția de centru al spiritualității, Mecca a
atras invidia altor popoare, culminând cu invazia sa de către Abraha al-Habași
al-Abram, înainte de nașterea profetului Muhammed (Pacea și binecuvântarea lui
Allah să fie asupra sa !). De asemenea, Mecca a devenit inviolabilă (haram) încă din timpul profetului Avraam
(Pacea lui Allah să fie asupra sa !), după cum este menționat cu claritate în
Nobilul Coran :
"În ea1 sunt semne
limpezi, [printre care] locul2 unde a stat Avraam,
iar acela care intră în ea este în siguranță ..." (3 : 97)
"Oare nu văd ei că Noi am făcut [locul în care trăiesc ei] un loc sacru (haram) și sigur, în
vreme ce oamenii din jurul lor sunt răpiți ?" (29 : 67)
Conform unor exegeți, cel de-al doilea verset se referă în mod direct la
Mecca, privită ca templu sau zonă sacră (haram)
înainte de afirmarea Islamului. Completând, Qatada ibn Di'ama, al-Tabarani și alți învățați au arătat
că și primul verset indică existența inviolabilului (haram) doar în Mecca, în perioada preislamică. Conform lui 'Abd Allah ibn 'Abbas, dar și majorității
primilor cercetători, în perioada preislamică Mecca era atât o zonă sacră (haram), cât și un loc al păcii și
securității, oricine intra în ea fiind în siguranță și protejat de orice atac
sau crimă.
Aceste
dovezi, susținute de versetele Nobilului Coran, dar și de o parte a primilor
învățați, istorici și exegeți, contrazic orice argument adus pentru a sugera că
Mecca era un loc comun al Peninsulei Arabe înainte de afirmarea Islamului.
Există
și unele informații care demonstrează că, în Mecca preislamică, oamenii de
afaceri impuseseră un anumit cod comercial, asemenea celui din Europa. Acest
sistem legislativ includea unele reglementări în privința contractelor agricole,
valabile atât pentru Mecca, cât și pentru Medina, dar și pentru alte zone. De
asemenea, se făceau referiri la procedurile aplicabile împrumuturilor cu
dobândă. Și totuși, la arabii preislamici, nu regăsim nimic din reglementarea
dreptului de proprietate, contractele și obligațiile adiacente. După toate
probabilitățile, ambele orașe, Mecca și Medina, dețineau un corp de legi care,
cu posibile influențe străine, era superior celui pus în aplicare de beduini.
Mai mult decât atât, în sudul Peninsulei Arabe s-au descoperit unele indicii care
ne conduc la concluzia că legislația comercială era chiar impusă de către
anticul regat Qataban.3 Ea purta, sugestiv, numele de "legislație qatabanică" (al-Qauanin
al-Qatabaniyya), fiind redactată în mai multe dialecte
qatabanice antice și reglementa comerțul și tranzacțiile specifice pieței,
trasând drepturile guvernului în domeniu, inclusiv la distribuirea profitului. Toate
acestea ne arată nivelul avansat pe care îl atinseseră în timp qatabanii.
1. Traducerea sensurilor Coranului cel Sfânt în
limba română, p123 : "În această Casă,
prin care se are în vedere templul Ka'aba".
2. Traducerea sensurilor Coranului cel Sfânt în
limba română, p123 : "Piatra pe care a
stat în picioare Avraam, pentru a completa părțile superioare ale zidurilor
templului Ka'aba. Această piatră se
află și în momentul de față în apropiere de Ka'aba".
3. Istoricii au denumit acest regat diferit,
Kittibaina, Kattabaina, Kastabaneis, Catabanes sau Catabani, inscripțiile
vorbind, însă, de Qataban. Regatul era situat la extremitatea sud-vestică a
Peninsulei, unde se forma ingusta intrare în mare, cunoscută sub numele de Bab
al-Mandab. Pentru detalii suplimentare despre acest regat, se poate studia O'Leary, Arabia, p.96-98.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu