Oferirea unui răgaz debitorului pentru a-și
plăti datoria
S-a
relatat că Profetul (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) a
spus :
"În Ziua Judecății în fața lui
Allah a fost adus un rob al Său, care a spus : Nu
știu altceva în afara unei fapte bune pe care am făcut-o și nu aștept ceva [ca răsplată pentru fapta bună] decât să
Te întâlnesc. Am acordat timp celui bogat [să-și
achite datoria]
și l-am iertat [sau am
uitat să i-o cer] pe cel
în nevoi. După toate acestea, Allah i-a răspuns : Eu sunt mai în
măsură să procedez astfel, să nu țin cont [de
greșeala] robului Meu.
Creditorul
se cuvine să aștepte ca sărmanul să-i plătească datoria atunci când va putea.
În două relatări profetice s-a amintit că Profetul a spus :
"În Ziua când
nu va mai exista nicio altă umbră în afara Umbrei lui Allah, El îl va umbri pe
robul care i-a acordat un răgaz de timp celui aflat la strâmtorare (mu'sir) sau care l-a iertat pe datornic."
"Aceluia
care-i va îngreuna [cuiva din]
comunitatea mea, prin pretinderea datoriei într-o perioadă de criză, Allah îi
va îngreuna șederea în mormânt."
Din
câte s-au studiat, se pare că nici companionii și nici urmașii lor nu au făcut
comentarii pe baza celor cinci practici încurajate, discutate până acum. Se
pare că aceste coduri de conduită au fost în mod evident promovate în rândul
tuturor comercianților.
Renunțarea intenționată la (al-iqala)
Această
practică se apropie mai mult decât altele de codul comercial. Cu toate acestea,
ea poate fi încadrată în categoria practicilor pe care musulmanii sunt
încurajați să le aplice. În perioada preislamică a fost general recunoscută,
iar după aceea Profetul a continuat să o recomande în scopul ușurării. Așadar, atunci
când un cumpărător își dă seama că nu-i sunt strict necesare bunurile pentru
care a plătit și că vânzătorul are o mai mare trebuință de ele, poate să
renunțe la tranzacție. Conform școlii Șafi'ite, al-iqala înseamnă abandonarea unei
vânzări (faskh bay'), act permis doar
înainte de intratea în posesie.
S-a
relatat că Profetul (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) a
spus :
"[În Ziua Judecății] Allah îi va îndepărta
piedicile celui care anulează [actul încheiat cu un vânzător] plin de regrete."
Profetul
a permis al-iqala, astfel încât după
renunțarea la tranzacție, una nouă poate fi încheiată cu bunurile refuzate, în
condițiile în care părțile implicate își restituie ceea ce au luat una de la
cealaltă : bani, respectiv bunuri. Al-iqala
nu este o vânzare propriu-zisă, ci mai degrabă o renunțare de bunăvoie,
atitudine încurajată de Islam, dar neinclusă în categoria instrumentelor
financiare derivate de tipul "opțiunii" (ar. al-khiyar).
Dintre companioni, 'Abd Allah ibn 'Umar nu a văzut nimic rău în
actul renunțării cu bună-știință atât timp cât ambele părți doresc acest lucru
în beneficiul lor.
Unii
dintre urmașii companionilor au căzut de acord asupra acestui aspect, dintre
aceștia enumerându-i pe Șurayh, Muhammed ibn Sirin, Sa'id
ibn Jubayr
și Ta'us. Însă 'Ata' ibn Abi Rabah,
Ma'mar ibn Rașid
și al-Asuad ibn Yazid al-Nakha'i nu au permis acest tip
de practică. Se pare că ei și-au justificat poziția prin dorința de a
preîntâmpina confuzia și înșelătoria sub toate formele. Pe de altă parte, acest
lucru demonstrează că atât vânzătorul, cât și cumpărătorul au dreptul de a
refuza cealaltă parte.
Generozitatea în afaceri
Generozitatea
este recomandată cu tărie, în scopul împiedicării apariției nedreptății,
practicilor nepermise, în general a oricărei atitudini nedorite în afaceri.
S-a
relatat că Profetul (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) a
spus :
"O, voi, negustorilor ! Cu
siguranță, jurământul referitor la preț [în timpul tocmelii] există, așadar
înfrumusețați ceea ce vindeți cu [unele] cadouri."
Pe acest subiect nu au fost făcute comentarii de
către companioni și urmașii acestora.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu